Decizia nr. 13191/30.09.2008


Ministerul Analfabetizarii si culmea imposturii

O disputa recenta purtata cu un curajos anonim pe internet mi-a amintit de experienta mea cu Ministerul Educatiei. M-am hotarat sa fac publica decizia MECTS, deoarece argumentele penduleaza intre ridicol, impostura si cretinism, fiind emise de 2 colaboratori ai MECTS, profesori de fizica ce examineaza … materiale IT.

Debutul “colaborarii”
Am trimis Ministerului Educatiei, la propunerea dlui inspector M.P., cu scepticism, o solicitare de omologare a doua din cele 25 de materiale educationale pe care le produc. Acum sunt 35 si se vand la fel de bine.

Ce am trimis
Am propus omologarea ca mijloc de invatamant a doua materiale:
1. un curs video de operare cu Open Office, ca alternativa gratuita si legala la Microsoft Word
2. o suita de lectii video referitoare la prelucrarea computerizata a imaginii, disciplina de studiu la liceu, avand acest nume – veti vedea de ce precizez aceasta.
Intregul set de materiale se gaseste la www.softedu.eu

Evenimente
Cum dupa un an si jumatate nu am primit nici un raspuns, am cerut lamuriri onor ministerului. Ofuscat probabil de aceasta indrazneala, au adunat la repezeala o comisie care a refuzat omologarea. Pana aici, toate bune.
Sa vedem insa “argumentele”, pentru ca ele dovedesc ca cei care au examinat, nu au habar nici de IT, nici de subiectul pe care il “examinau”, practic sunt varza.

Iata genialele argumente:

Materialul 1, Lectii Video pentru utilizarea Open Office, editor de text GRATUIT
Argument – cel mai cretin: “…suita de lectii video propuse trimite utilizatorul la achizitionarea unor programe, fapt care duce la costuri suplimentare”. Noaptea mintii!
Tocmai Ministerul Educatiei este cel care a inclus in curricula scolara discipline care reclama utilizarea unor softuri costisitoare, fara a asigura licentele necesare: Autocad – 6.500 euro licenta, Corel – 600 euro licenta, Adobe Photoshop – 1400 euro licenta, Microsoft Word 700-1800 lei, si lista poate continua.
Ceea ce eu am propus este tocmai evitarea acestor cheltuieli prin trainingul video referitor la programe gratuite. Pentru un soft gratuit CARE este costul suplimentar ???
Poate am deranjat cine stie ce achizitii de licente, dar puteau gasi un argument care sa nu fie cu desavarsire cretin.

Am aratat in materialul de prezentare, faptul ca exista alternative gratuite la programele Microsoft Office. Intr-adevar, de ce sa nu platim zeci de mii de euro pentru programe Microsoft, daca sunt posibile solutii gratuite ? Materialele propuse de mine nu reprezinta o inlocuire, ci o alternativa, fapt ce le scapa celor doua genii care au “evaluat” propunerea mea.

In al doilea rand, am aratat faptul ca elevii vor deveni absolventi, vor fi absorbiti in economia libera, unde firmele private nu aloca de regula sume importante licentelor software, situatie in care ar trebui sa dam dovada de responsabilitate fata de elevi, dar mai ales sa dovedim capacitate de anticipare, formand elevii pentru economia de piata reala, asa cum Ministerul este de acord, cel putin la nivel declarativ, in relatiile cu partenerii europeni.

Pregatirea elevilor in utilizarea softurilor gratuite nu cred ca mai are nevoie de argumente, dar sunt dispus sa initiez o dezbatere publica prin mediatizarea acestui aspect: Ministerul Invatamantului nu este interesat de dezvoltarea trainingului in software open source, ba o si declara negru pe alb.

Materialul 2, suita de lectii video referitor la prelucrarea computerizata a imaginii
Pentru a simplifica la extrem lucrurile, am ales ca instructiunile de utilizare sa apara intr-o pagina web cu autorun. Fireste ca afisarea diacriticelor prezinta probleme, si asta o stie oricine are un minim contact cu notiuni elementare de IT.

Iata argumentul specialistilor: “Este necesara utilizarea diacriticelor specifice limbii romane”

Le scapa insa ca:
Textul la care se face referire este nota introductiva a Lectiilor Video, care arata Instructiunile de Utilizare si nu reprezinta nicidecum FONDUL materialului.
Materialele se adreseaza unor utilizatori care nu sunt extrem de familiari cu computerul. Fonturile romanesti, diacriticele mai precis, pun probleme de afisare pe anumite browsere care nu au setarile corecte pentru afisarea fonturilor tip UNICODE/ASCII etc. Aceasta setare implica deja cunostinte avansate in utilizarea computerului, asadar am ales aceasta solutie.
In alegerea ei am fost motivat si de faptul ca alte materiale educationale avizate de acelasi Minister folosesc tot fonturi fara diacritice, lucru care nu a reprezentat un impediment pentru avizarea acestora. Pot exemplifica scurt: materiale ale firmei Varox, VH Soft 99, Inuitext, Engleza Comerciala, etc.
Deci onorata comisie nu stie ce inseamna unitate si constanta in decizii si aprecieri.

De altfel, chiar websiteul Ministerului utilizeaza in multe subpagini fonturi fara diacritice, ori programele scolare / curriculum-ul elaborat de minister, cum ar fi cel pentru clasa a IX biologie, ratacit prin pachetul cu curriculum pentru tehnologie.

Argument: “Evitarea exprimarii bilingve”.
Pe scurt: explic elevilor cum sa aleaga optiunea FILE apoi OPEN din meniul programului, meniu in limba engleza, fireste. Am de ales intre file-open si fisier-deschide.

Programele utilizate au meniurile in limba engleza si nu dispun de variante traduse.
Ne propunem sa pregatim elevii / cursantii pentru utilizarea acestor programe, moment in care avem doar doua alternative: spre exemplu, pentru a indica utilizatorului ca trebuie sa acceseze calea: Tools – Options, ii putem comunica informatia in limba romana, indicand Instrumente – Optiuni, dar riscam foarte mult ca acesta sa nu identifice respectivele butoane in meniurile programelor, si asa suficient de complexe, iar demersul nostru sa esueze pe altarul formalitatii. A doua cale este de a indica numele original al butonului / comenzii / meniului, risipind confuzii ce s-ar putea usor crea si pregatind beneficiarul pentru economia reala.
La intalnirea de la Leuven, Belgia, in cursul unei Conferinte Internationale pe tema producerii de lectii video, s-a discutat de catre profesionisti in educatie inclusiv acest aspect, al exprimarii bilingve in cazul programelor in limba engleza. Lectiile video produse de mine in 5 limbi europene fac referire la aceeasi formulare originala cand se refera la meniuri, anume in limba engleza.
Cu o minima bunavointa din partea comisiei, se putea sugera cel putin avizarea materialelor in acele scoli in care se preda limba engleza. Dar de unde bunavointa, cererea trebuia respinsa pentru ca am avut tupeul de a intreba cine doarme de un an si jumatate, cu capul pe dosarul meu.

De departe cel mai incompetent argument este: “Incompatibilitatea cu alte sisteme antivirus”

CARE ALTE ?? ALTE FATA DE CE ??

Nu exista absolut nici o legatura intre functionalitatea acestor materiale si vreun sistem antivirus: discutam de LECTII VIDEO, FILME – cu alte cuvinte.
Insasi aceasta afirmatie denota un amatorism desavarsit si totala incompetenta din partea celor doi “examinatori”.
Imbecilitatea afirmatiei a starnit hohote de ras si a facut deliciul prietenilor mei multa vreme.

Intamplator, cautand hartii inutile pentru dosare perfect inutile care construiesc zidul birocratiei tembele din educatie, am gasit si “documentul”. Daca  inspectorul general Trocaru, secretarul de stat Pastor, Preoteasa etc sunt probabil covarsiti de fluviul de hartii si nu s-au uitat ce semneaza, autorii reali ai acestui act, insp Popa Mircea su profesorii Ion Bararu de la Colegiul mircea cel Batran Constanta si prof Mihaela Garabet de la Colegiul Moisil, nu au NICI O SCUZA pentru ridicolul act, absolut descalificant din perspectiva profesionala.

De remarcat ca incompetenta si impostura se concentreaza in expresia tendentioasa “respingem aceasta tentativa de soft educational“.

Anunt pe cele doua tentative de evaluatori ca “tentativa” mea, reprezinta un demers reusit,  iar singura masura este succesul produselor pe piata libera. Dar sa ne oprim aici, cei care au comis aceste fraze ridicole nu au cum sa priceapa haul informational in care se gasesc.

Iata, mi se sugereaza sa schimb titlul unuia din materiale.

Tiltul original: Lectii Video pentru invatarea disciplinei “Prelucrarea computerizata a imaginii, Elemente de grafica” – asa se numeste disciplina predata in liceele vocationale 

Titlul sugerat: Prelucrare computerizata a imaginii. Elemente de grafica – Lectii video.

No comment!

Iata insa “documentul”:

2

1

9 thoughts on “Decizia nr. 13191/30.09.2008

  1. Asa sunt aproape toti acolo. Nu ai cu cine discuta. Nu se pricep la nimic numai la a asculta ordinele de sus.

  2. esti privilegiat ca ai gasit oameni de valoare in minister. Nu le contest existenta, dar cred ca sunt pe cale de disparitie. Multi dintre cei care lucreaza in minister sunt incomepententi, posturile fiind ocupate prin concurs de… imprejurari. Iar pe majoritatea nu-i interseaza decat comisionul, cand e vorba sa aprobe ceva. Orice. Chiar si un manual. De aceea, multe manuale contin greseli flagrante si “primesc” erate de la parintii elevilor, pe care rar le publica. M-am “lovit” de asa ceva. Cat despre softuri…. D-le Tipa, cine se pricepe la softuri, nu se angajeaza la minister, unde salariul e ceva mai mic decat la o firma privata de profil, care-i plateste pe masura.

  3. lucrurile stau cam asa …s-a creat un mecanism, la nivel de minister prin intermediul caruia se blocheaza orice acces, la banii publici, din partea altor firme private. acest lucru se realizeaza cu ajutorul unor angajati din cadrul ministerului, care beneficiaza de diverse venituri sau alte facilitati cum ar fii deplasari inclusiv prin strainatate etc … banii nu se dau direct, exista metode ingenioase ca banii sa ajunga unde trebuie. una dintre metode ar fi si angajare (de multe ori fictiva) a diversilor membrii din familia celor implicati in firmele respective sau pe diverse proiecte cu finantare UE. cu toate ca serviciile sunt prezente in zona respectiva, nu s-a intocmit pana acum nici un dosar …si stiti de ce? pentru ca respectivele firme sunt partenere in multe proiecte cu respectivele servicii ..deci simplu …
    in cazul tau si in alte cazuri, mecanismul e asa … ajunge cererea in minister dupa care e transmisa la informatizare ( sunt acolo niste angajati care fac treaba buna …) care respectivii angajati iau legatura cu respectivele firme private ca sa se intereseze ce rezolutie sa dea. raspunsul il dau angajatii din minister la sugestia celor de la firme … de aia arata asa varza raspunsul. cu licentele e simpla chestia …exista unul acolo care lucreaza pentru ei si fabrica fel de fel de “amenintari” petru ca ministerul sa ia diverse decizii. ia sa va interesati voi acum ultima data cam cate licente s-au dat …s-au dat inclusiv pt. calculatoare care nu suporta tehnologic acele software-uri ..surse din piata spun ca acele licente trebuiau sa fie instalate de o anumita firma dar …culmea, s-au facut presiuni de la nivel de minister ca ele sa fie instalate pe forte proprii la nivel de scoala. si normal cum scolile nu au oameni s-a platit la firme de casa instalarea lor. practic statul a platit de doua ori instalarea licentelor … interesant? nu? a vrut si firma noastra sa faca astfel de instalari dar se pare ca nu am fost agreati, mergand pe fir am descoperit ca instalarea deja era platita catre alta firma, dar culmea ca nu aia au facut instalarile, ei au luat doar banii ..etc … sa nu credeti ca cineva din exteriorul cercului pune mana pe bani de la minister … e imposibil acest lucru. lucrurile sunt coordonate din umbra. pluteste in aer mirosul de penal in zona respectiva … a si ca sa nu ii uitam si pe altii …multe din astea se fac cu suportul sau presiunea celor de la min comunicatiilor …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s